2017 – KONVERENTS “MÕISTMA ÕPPIDES”
KONVERENTSIKUTSE / PROGRAMM
Eesti Semiootika Seltsi neljas konverents toimus 6.-7. mail 2017 Tartus, Lossi 36-214. Konverentsi teemaks oli õppimine ja teemavalik tulenes Tartu Ülikooli semiootika osakonna 25. sünniaastapäevast. Seetõttu ei keskendu konverents üksnes õppimisele ja õpetamisele kui semiootilisele nähtusele või semiootika panusele õppimisse ja õpetamisse erinevates kontekstides, vaid ka semiootika õppimisele ja õpetamisele nii Eestis kui väljaspool.
Õppimist ja õpetamist võib pidada semiosfääri, semiootilise universumi alusmehhanismiks. See idee avaldub Tartu kultuurisemiootika lähtemääratluses kultuurist kui mittepärilikust informatsioonist, teisisõnu teadmiste süsteemist, mida antakse edasi just õpetamise ja õppimise teel. Ent seda ideed kannavad ka biosemiootilised käsitlused, mis peavad just õppimisvõimet elusat eluta loodusest lahutavaks omaduseks. Nii on õppimine ja õppimisvõime saanud üheks tänase semiootika olulisemaks, nii selle eri tasandeid kui semiootikat ja ühiskonda lõimivaks uurimisprobleemiks.
Konverentsi raames toimus ka ESSi aastakoosolek, pidulik vastuvõtt, traditsiooniline “Semiootilise Jälje” auhinna väljaandmine ja mitmed üllatused.
Konverentsi korraldajad: Eesti Semiootika Selts ja Tartu Ülikooli semiootika osakond.
KONVERENTSIKUTSE
Õppimist ja õpetamist võib pidada semiosfääri, semiootilise universumi alusmehhanismiks. See idee avaldub Tartu kultuurisemiootika lähtemääratluses kultuurist kui mittepärilikust informatsioonist, teisisõnu teadmiste süsteemist, mida antakse edasi just õpetamise ja õppimise teel. Ent seda ideed kannavad ka biosemiootilised käsitlused, mis peavad just õppimisvõimet elusat eluta loodusest lahutavaks omaduseks. Nii on õppimine ja õppimisvõime saanud üheks tänase semiootika olulisemaks, nii selle eri tasandeid kui semiootikat ja ühiskonda lõimivaks uurimisprobleemiks.
Just seetõttu oleme Eesti Semiootika Seltsi seekordse, järjekorras neljanda konverentsi teemaks valinud õppimise nii selle formaalsetes kui mitteformaalsetes vormides, nii inimeste kui teiste elusolendite vaatepunktist, nii semiootika kui teiste distsipliinide perspektiivist. Ent samavõrra motiveerib teemavalikut tõik, et käesoleva aasta kevadel möödub 25 aastat ka Tartu Ülikooli semiootika osakonna rajamisest. Seetõttu ei keskendu konverents üksnes õppimisele ja õpetamisele kui semiootilisele nähtusele või semiootika panusele õppimisse ja õpetamisse erinevates kontekstides, vaid ka semiootika õppimisele ja õpetamisele nii Eestis kui väljaspool.
“MÕISTMA ÕPPIDES” on eestikeelne konverents, mis ootab ettekandeid semiootika, õppimise ja hariduse kokkupuutekohtadest. Konverentsi teemad puudutavad, aga ei ole piiratud:
- õpetaja, õpilane, õppimine, õpetamine ja haridus kui kultuurinähtused
- õppimine ja õppimisvõime semiootilises vaates
- muutuv haridusmaastik ja semiootika
- semiootika erinevates õppeainetes ja õppeastmetes
- haridussemiootika
- semiootikaharidus Eestis ja mujal
- teoreetilise ja rakendusliku suhted (semiootika) hariduses
- õppimine erinevatel liikidel ja erinevatelt liikidelt õppimine
- koolkond kui “nähtamatu kolledž”
Ootame Teie ettekandepakkumisi 30. märtsiks 2017 aadressile konverents@semiootika.ee. Oodatud on ka diskussiooniteemade ja diskussantide pakkumised ümarlauale.
Konverentsi raames toimub ka ESSi aastakoosolek, pidulik vastuvõtt, traditsiooniline “Semiootilise Jälje” auhinna väljaandmine ja mitmed üllatused.
PROGRAMM
LAUPÄEV, 6. MAI
9:45-10:00 konverentsi avasõnad
10:00-10:30 Peeter Torop – Mõistma õppimise semiootika
10:30-11:00 Märt Läänemets – Tekst kui õpetaja – õpetaja kui tekst. Õppimise kultuurilistest mehhanismidest budistliku dharmateooria valguses
11:00-11:30 Martin Oja – Kuidas internaliseerida müüti?
11:30-13:00 : lõunapaus
13:00-14:00 vestlusring : Rainer Sarnet jt
14:00-15:00 Alexandra Milyakina, Maarja Ojamaa, Tatjana Pilipovec, Merit Rickberg, Liina Sieberk – Õppides kirjandust ekraanil
15:00-15:30 kohvipaus
15:30-16:00 Kai Pata – Digiruumiga toestatud iseseisev õppimine
16:00-16:30 Anzori Barkalaja – Jää-äärel kõõlumise võlu: õpetamise ja õppimise, formaal ja informaalhariduse, paistmise ja olemise kiuslikud küsimused.Kuidas semiootika võiks aidata õpetajakoolitust?
16:30-16:45 kohvipaus
16:45-18:00 ESSi üldkoosolek
18:30 vastuvõtt Tartu Ülikooli kohviku Talveaias
PÜHAPÄEV, 7. MAI
10:00-10:30 Kalevi Kull – Õppimise mehhanism kui semiootika piir
10:30-11:00 Silvi Salupere – Teaduse õpetamisest
11:00-11:30 Tiit Remm – Semiootika e-kursusest gümnaasiumiõpilastele. Järelmõtteid.
11:30-12:30 kohvipaus
12:00-12:30 Egon Erkmann – Abitu habitus ehk Tasakaalupunkti otsing
12:30-13:00 Mari Niitra – Ilukirjandusest kognitiivse tööriistana
13:00-14:00 : lõunapaus
14:00-14:30 Ülle Pärli – Õppimisest kui põimiva mõistmise kujundamisest
14:30-15:00 Maarja Vaikmaa – Semiootiline lähenemine kirjandusõpetuses luuleanalüüsi näitel
15:00-15:30 Merit Rickberg – Ajalooõppe mitmekeelsus kui semiootiline probleem
Konverentsi abstraktid ja pildid: ESSi Facebooki lehel